Mikäs tämä on?

Toisin kun nimestä voisi arvata, tämä blogin käsittelee vaihto-oppilasvuottani Japanissa Kansai Gaidain yliopistossa välillä 09/2010 - 05/2011. 

Tarkoitus olisi, että tämä blogi toimisi sekä matkapäiväkirjana minulle että tiedonlähteenä tuleville vaihtareille. Aiheet löytyvät tuosta sivulta, ja päivittyvät sitä mukaan kun saan itse haalittua tietoa. Kysymykset ovat tervetulleita! En takaa osaavani vastata, mutta yritän kyllä.

Teitä varmaan ihmetyttää miksi ihmeessä blogin nimi on Ruostesiipirastas. No, minä satun rakastamaan lintuja ja tämän kyseisen kanssa meillä on paljon yhteistä; väri, ääni ja talvehtiminen Japanissa.

perjantai 23. huhtikuuta 2010

Lentolipuista

Yksi asia missä ei voi koskaan olla liian ajoissa, on lentolippujen varaus. Itse en ole lentänyt kovin usein, ja tämä on ensimmäinen kerta kun sähelsin asian kanssa. 
Luulin olevani ajoissa, koska neljä kuukautta ennen? Sehän on kolmasosa vuotta! Varmasti löytyy vielä paikkoja.
No, löytyy.  
Mutta ei niitä halvimpia. Ja viimehetken tarjouksia en oikeen viitsinyt jäädä odottelemaan, en olisi saanut mielenrauhaa ajatellessani että jokin näin tärkeä asia roikkuu vielä ilmassa. 

Googlaamalla kyllä löytää lentoja Japaniin lähtien 400€, mutta siinä tapauksessa vaihdat lentokonetta vähintäänkin kahdesti ja lennät noin 20 tuntia. Olen kerran aikasemmin lentänyt Japaniin ja silloin jouduimme vaihtamaan konetta Saksassa (tosin päästiin jumbojetin kyytiin, ai että!) ja lento kesti 14 tuntia. Olen myös pienempänä matkustanut (useampaan otteeseen kuin haluaisin myöntää) autossa yhdessä päivässä Tukholmasta Pohjois-Saksaan, eli siis semmoiset reilut 900 kilometriä ilman suurempia pysähdyksiä, elikkä kello aamu seitsemästä ilta yhdeksään. Sanonpahan vain, ei siitä reissaamisesta pidä tehdä liian hankalaa ja hermoja raastavaa. Ja ottakaa huomioon se seitsemän tunnin aikaero ja ensimmäinen shokki kun joutuu sähläämään vieraassa maassa asioita muulla kun äidinkielellä. En siis suosittele pitkiä ja hankalia lentoseikkailuita.

No, onneksi nykyään Finnair lennättää ihmisiä suoraan Japaniin muutenkin kuin maanantaisin, toisin kuin viisi vuotta sitten. Hinnat vain sattuvat pyörimään tonnissa jos toisessakin.
No, itselläni kävi tuuri. Vanhemmille kun soitin ja kerroin päässeeni vaihtoon, niin äitihän heti rupesin googlaamaan kaikkea mahdollista. (kaikella rakkaudella ja kunnioituksella, se ei pärjäisi ilman googlea päivääkään) Ja mokoma sitten löysikin jotain, ennen kuin itse edes ehdin etsimään kunnolla! Japanin spesialistin. Ja heillä sattuu olemaan juuri nyt tarjouksessa Finnairin nuorisolippuja! (ja tämä ei ole maksettu mainos, kiitti kysymästä)

Soittelin sitten toimistolle, josta sanottiin että kaikki halvimmat liput Ôsakaan ovat jo menneet!  Hinta olisi ollut tonnin ja risat (ja puhumme nyt menopaluusta, halvempi kuin Finnairin sivuilta, muttamutta). Osaava myyjä sitten toisessa päässä kysyi että onko minun ihan pakko lentää Ôsakaan, kun tuonne Nagoyaan kyllä pääsisit paljon halvemmalla. Ja sieltä Ôsakaan noin parissa tunnissa luotijunalla, eikä hintakaan ole VR:n luokkaa. Kysäisin sitten arasti, että kuinkas paljon tämä lento sitten olisi. Meno Nagoyaan ja paluu joskus ensi vuonna Ôsakasta = 800€ ja pari hassua euroa päälle.
...Mulle heti!
Ja nyt sitten minulla lentolippu valmiina. Paluupäivämäärä on alustavasti laitettu maaliskuulle, koska Finnair ei ole vielä julkaissut ensi vuoden lentoaikatauluja sen pidemmälle. Matkatoimisto sitten siirtää sitä päivämäärää kesäkuun ensimmäiseen myöhemmin ilmaiseksi, ja sen jälkeen päivämäärän vaihto maksaa noin kuusikymppiä. Ei paha.

Itseä sitten tietysti rupesi mietityttämään että mites se Nagoyasta sompailu tulee onnistumaan... Onneksi netti on aina yhtä avulias ja sain tietää, että ensinnäkin Nagoyan lentokentän virallinen nimi on Central Japan International Airport , eli ei se mikään pikku paikka ole. Itse lensin viimeksi Naritan lentokentälle, mikä on se lentokenttä mihin suurin osa ihmisistä varmaan lentää, koska se on Tokion vieressä eli se on niin sanottu "Tokion lentokenttä". (ajatelkaa Helsinki-Vantaan lentokenttää)
Toiseksi, lentokentältä on rautatieyhteys itse Nagoyan keskustaan, jossa vain pitää vaihtaa rautatieasemaa, koska Japanissa on useampi kuin yksi rautatieyhtiö ja niillä on erilliset asemansa. Onneksi Meisetsun (jolla siis kulkee junia lentokentältä keskustaan) ja JR:n (eli sillä VR:n vastineella, Japan Railwayssillä) asemat ovat helposti kylkikyljessä. Ja junalippujen osto onnistuu kummastakin myös automaatilta, jotka ovat todella helppokäyttöisiä, ja joista ainakin JR:n osaa englantia, jos ei huvita mennä tiskille sähläämään.

JR:n asemalta sitten olisi tarkoitus matkustaa Kyôtoon (tai siis Kiotoon, ihan miten vain), josta vaihtokoulu sitten noukkii kasan ihmisiä kello kolme iltapäivällä 2000 jenin eli noin 16 euron hintaan. Hintaa tulisi yksin sompailulla koululle jotakuinkin saman verran, ellei enemmänkin. Mutta luulen, että huonojen yöunien jälkeen (huomioikaa, että Finnairin lennot kaiken hyvän lisäksi vielä lähtevät kello viisi iltapäivällä ja saapuvat perille kello yhdeksän aamulla paikallista aikaa!) menossa Nagoyan lentokentältä Kyôtoon tulee olemaan ihan tarpeeksi säheltämistä yhdelle aamulle.

Ja tämän kirjoittamiseen meni puolitoista tuntia! Herrajesta mie oon hidas!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti